"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, August 08, 2007

Kak Tipah


Sekadar Gambar Hiasan

Kak Tipah bukan orang besar di kampung aku
dia bukan pemimpin
dia hanya seorang wanita yang tidak pernah bersuami

dia bukan kaitangan kerajaan
dia hanya seorang pekerja industri
ya pekerja industri dan telah berpuluh-puluh tahun dia mengabdikan dirinya dalam sektor tersebut

Sebagai seorang bujang beliau mungkin tidak terasa (atau mungkin tidak prihatin) dengan apa yang berlaku

Teringat aku bila seorang jiran menyarakan tentang kenaikan harga

Kak Tipah dengan bangga menjawab:

"Barang nak naik, naik lah aku tak kisah, asalkan jangan perang sudah"

inilah minda Kak Tipah
dia berfikir dengan pendekatan yang amat mudah
aku yakin ramai yang sependapat dengannya
namun kepada yang tidak sependapat dengan beliau mungkin tidak berpuas hati...

tetapi ingatlah
bahawa hakikatnya ini minda Melayu
Minda yang tunduk dengan apa yan dibuat oleh pemerintah
minda yang tidak di canai
dan sering menganggap mudah sesuatu perkara atas alasan asalkan perkara lain yang lebih teruk tidak berlaku...

aku sekadar berfikir...
adakah kerana hanya membantah kenaikan harga barang
negara boleh di serang????

Fikir-fikirkan...

No comments: