"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Sunday, January 14, 2007

Fikirkan

Aku sebenarnya bukan marah..ataupun geram….

Sebenarnya aku sedang menghayati dua pepatah yang aku dengar dari seorang sahabat

Katanya “Tiada tentera yang bodoh tetapi yang ada ialah pemerintah yang bodoh” Kawan ini amat ‘tentera’ jiwanya

Seorang lagi sahabat berkata pada aku. Katanya….

“Ikan akan busuk bermula dari bahagian kepala”

Kawan aku kata ini pepatah orang Cina (walaupun kawan ini orang Jawa)

Kedua-dua pepatah ini menyedarkan aku tentang ‘kepimpinan’dan kepentingannya dalam organisasi.

Mungkin ramai yang beranggapan bahawa mudah menjadi pemimpin kerana setiap patah perkataan akan didengar orang bawahan namun demikian tidak ramai yang mampu menjadikan diri sebagai contoh untuk diikuti.

Kedua-dua pepatah menyedarkan aku bahawa jika ketua(pemimpin) tidak betull seluruh organisasi pasti akan goyah…

Fikir-fikirkan….

Pak Kebun: Aku kembali lagi ke kebun ini

No comments: