"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Sunday, January 14, 2007

Beras dibeli dari AS?




ALOR STAR 10 Jan. – Masyarakat petani, nelayan dan penduduk luar bandar di Malaysia kini dalam kebimbangan dan keresahan ekoran cadangan Amerika Syarikat (AS) untuk mengeksport lebih banyak produk pertanian ke negara ini, terutama beras.

Kebimbangan mereka semakin ketara apabila rundingan perjanjian Kawasan Perdagangan Bebas AS (USFTA) dan Malaysia kini masuk pusingan keempat dan bakal berlangsung di San Francisco, AS minggu ini.

Koordinator Jawatankuasa Bertindak Membantah USFTA (Wilayah Utara), Mohd. Nizam Mahshar berkata, pihaknya bimbang Malaysia dan AS sedang mempertimbangkan untuk menghapuskan semua bentuk percukaian apabila USFTA dilaksanakan pada 2010 nanti.

“Ini bermakna kerajaan akan mempertimbangkan cukai hasil pertanian AS dikurangkan sehingga sifar,” katanya pada sidang media di sini hari ini yang turut dihadiri wakil-wakil petani dan penduduk luar bandar.

Wakil Badan Bertindak Petani-Petani Kedah, Mohd. Saufi Zakaria berkata, jika cukai itu dikurangkan di bawah USFTA, beras AS yang disokong subsidi yang tinggi oleh kerajaan negara itu akan dapat dijual di pasaran Malaysia pada harga 25 peratus di bawah kos pengeluaran.

“Kita juga dimaklumkan bahawa cukai beras Malaysia kini adalah pada kadar 40 peratus dan akan turun kepada 20 peratus pada 2010 ekoran pelaksanaan Kawasan Perdagangan Bebas Asean (AFTA),” katanya.

Beliau berkata, pakar-pakar ekonomi telah menyatakan bahawa sukar untuk pengusaha beras di Malaysia bersaing di bawah AFTA pada kadar cukai 20 peratus.

“Keadaan akan lebih buruk jika cukai beras jatuh kepada sifar atas desakan AS dalam USFTA. Akibatnya, para petani di Malaysia tidak akan mampu lagi untuk bersaing,” katanya.

Sementara itu, Wakil Badan Muafakat Warga Desa, Aziz Man berkata, jika beras dari AS berlambak di pasaran negara ini dengan cukai sifar, harganya lebih rendah iaitu sekitar RM0.50 sekilogram berbanding beras tempatan yang dijual pada harga melebihi RM1 sekilogram.

“Jika beras AS boleh didapati pada harga lebih murah berbanding beras tempatan, apa perlunya lagi para petani menanam padi?

“Pesawah padi akan kehilangan punca pendapatan mereka dan sawah-sawah padi di negara ini nanti bakal terbiar,” katanya.

Seramai 269,000 petani di Malaysia masih bergantung kepada pertanian padi sebagai sumber rezeki dengan sejumlah 116,000 petani bergantung semata-mata kepada pertanian padi tanpa terlibat dengan kegiatan ekonomi sampingan.

Pengerusi Badan Bertindak Petani Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada), Che Ani Mat Zain pula memberitahu, pengeluaran padi negara akan terbantut jika USFTA menjadi kenyataan dan beliau menjangkakan semakin ramai petani bakal ‘menganggur’ nanti.

“Justeru, kita meminta kerajaan Malaysia menghentikan rundingan USFTA sehingga kita mengetahui apakah kesan pelaksanaan perjanjian itu kepada petani-petani di negara ini,” katanya.

Beliau berharap jika rundingan diteruskan segala maklumat hendaklah didedahkan kepada pihak awam dan perbincangan hendaklah secara telus bersama para petani.

– Bernama

ULASAN:

Aku teringat seorang kawan membuat lawak bahawa strategi Amerika melantik Condolezza Rice sebagai Setiausaha Negara ialah untuk merapatkan hubungan Amerika dengan Asia kerana “ASIAN love RICE”

Hari ini nampaknya ia bukan sekadar satu lawak kosong kerana ‘besar kemungkinan’ RICE yang bakal kita makan datangnya dari Negara yang sering kita cap sebangai Syaitan…

Lucu aku fikirkan ……kenapa perlu dari Amerika????

Sedih pula bila aku kenangkan akan nasib petani kita yang kerjanya hanya bersawah dan mengutip hasil dua kali setahun….

Pak Kebun: Minda tak berfungsi….

No comments: