"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, May 04, 2006

Kisah Memanda Bersara (B)

Sekadar Gambar Hiasan

MULA KISAH

Di sebuah Negara Atas Angin (NAA), seorang memanda bersara dari jawan dan digantikan dengan Memanda baru yang lebih warak dan berjiwa rakyat

ISU

Sebatang jambatan yang menghubungkan NAA dengan Jirannya di sebelah selatan. Pembinaan jambatan ini telah dibatalkan atas alasan kepentingan dan sentimen rakyat, walaupun cadangan dan pembinaannya 9yang telah bermula) tidak langsung mengambilkira tentang rakyat.

SITUASI
Memanda lama tidak bersetuju dengan pembatalan tersebut dan beliau mula menyuarakan rasa tidakpuashatinya di media-media NAA.

IMPLIKASI

Tindakan memanda lama tidak disokong oleh sesiapa walaupun oleh orang-orang besar negara yang dilantik semasa pemerintahannya. Malah beliau juga diminta untuk tidak mencampuri urusan pentadbiran NAA.
PENGAJARAN
Adat dunia, bila berkuasa dihormati. Apa yang dicakap walaupun temberang akan dipersetujui. Tetapi bila tiada di tampuk kuasa..tiada siapa yang ambil peduli....
Pak Kebun: Ini semua pengajaran pada semua...tiada yang kekal di dunia...

No comments: