"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, May 18, 2006

10 Perkara Perlu Direnung

Marilah Kita Renung dan Fikirkan Bersama

  1. Setiap kali menteri bertukar, setiap kali itulah dasar akan berubah
  2. Setiap tahun beribu-ribu cemerlang dalam peperiksaan, setiap tahun itulah beribu-ribu graduan akan menganggur (sedangkan yang menganggur itulah bekas pelajar ‘cemerlang’ suatu ketika dahulu)
  3. Setiap tahun kita dengar puluhan ribu garduan menganggur, yang peliknya setiap tahun juga akan wujud IPTS dan IPTS baru yang ‘mengilangkan’ graduan
  4. Kita kerap dengar tentnag salah guna kuasa, kita juga kerap dengar tentang bakal tindakan terhadap mereka yang salah guna kuasa tetapi kita kurang kerap lihat tindakan yang diwar-warkan jadi realiti
  5. Setiap kali serbuan-rampasan, setiap kali itulah suspek dapat meloloskan diri
  6. Setiap kali ayat “kenaikan takkan membebankan rakyat” diulang-ulang, setiap nkali itulah rakyat terbeban
  7. Setiap kali kempen anti dadah digerakkan, setiap kali itulah beratus-ratus ribu rakyat menangih dadah (majoritinya Melayu yang tak sedar diri)
  8. Pelik: Kereta turun harga (kira-kira RM 4000), interest pulak naik mencecah ke angka 4% (jadi penurunan harga tak bermakna rakyat mampu memiliki kereta)
  9. Selagi tak berlaku musibah @ bencana (kemalangan jalanraya seumpamanya) selagi itulah langkah pencegahan takkan di ambil (bina jejambat umpamanya)
  10. Sekerap itu dilaungkan Islam dan Nilai Murni, Sekerap itulah hiburan melampau dilambakkan kepada rakyat
Pak Kebun: Kenapa agaknya ya? Ada mata pandang, ada telingar dengar, ada akal fikir……

1 comment:

DBI said...

betul sangat lah tajuk tu...tengok je RTM....dari infoteimen yang tak de makna ke inforia yang tah ape-ape....semua plastik & luaran saja...apa dah jadi ngan YB bin Yusof tu ye...
lawatilah bilikini.blogspot.com