"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, December 15, 2005

Warung Mamak "Longkang"

Di tempat aku..ada satu warung yang aku dan beberapa orang gelar sebagai "Warung Mamak Longkang". Dia dah lama meniaga kerana menurut bapak aku...warung tersebut kurang-kurangpun dah ada sejak 15-20 tahun lalu, sebaya dengan mamak-mamak veteran lain di Negeri ini (mamak cendok dan mee goreng)
Gelaran tersebut aku beri kerana lokasinya yang berhampiran dengan longkang kecil sebuah pasarraya (sebenarnya...gelaran tersebut terlalu 'brutal' barangkali) kerana longkang tersebut bukanlah macam longkang-longkang yang ada di Kuala Lumpur dan bandar-bandar besar yang lain..hanya longkang kecil sahaja...
Setiap kali aku lalu lorong tempat mamak tersebut, aku sekadar jeling tanpa ada niat nak singgah. Satu hari..Pak Ngah datang dan cerita tentang kari mamak nie...Aku terliur...dan esoknya aku cuba...
Ikan Pari+Kari Kambing+Kobis Goreng+Nasi Tambah Satu...
Hari tu, aku betul-betul kena kenangan Mamak Longkang, bila dah kenyang aku teringat kata-kata Pak Ngah sewaktu memerihalkan keenakan kari Mamak Longkang..
Kata Pak Ngah:
"KAU TAK CUBA KAU TAK TAHU, BILA DAH CUBA...KAU DAH PEKENA KARI DIA..KAU TERUS LUPA ADA LONGKANG DEKAT WARUNG TU"
HE..HE...HE.....

No comments: