"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Wednesday, December 28, 2005

Petaling Street: Kenapa Susah Sangat Nak Buat Keputusan?

Beberapa hari kebelakangan nie, isu Petaling Street antara isu yang heboh diperkatakan umum dan media. Isu tentang kebiadaban dan sikap peniaga di sana yang menjadi buah mulut semua.

Entah siapa agaknya yang membongkar isu yang telah lapuk ini....

Pak kebun memang arif sangat dengan sikap samseng peniaga di Petaling Street...Pak Kebun rasa semua warga KL pun tau..apatah lagi pihak berkuasa..cuma selama ni semua buat bodoh aje. Butakan Mata, Pekakkan Telinga.

Pak Kebun tak ada data tentang berapa ramai yang dah kena maki, carut malah dibelasah oleh peniaga -peniaga samseng tersebut. tapi Pak Kebun yakin ramai yang dah jadi mangsa

Cuma yang pelik, Petaling Street makin dihiasi dan dicantikkan walaupun isu tersebut tak selesai (itu tak masuk lagi iosu pelacuran dan lain-lain)

Hari ni semua kecoh..semuanya sebab alasan "Mencemar Imej Di Mata Pelancong". Sekali lagi pelancong memainkan peranan kuat dalam isu di negara ini.. (isu ketuk ketampi ditimbulkan juga atas alasan pelancong)

Jadi apa isunya?
Jika Petaling Street sebagai taikan pelancong ada pelbagai alternatif yang boleh dibuat oleh pihak yang berwajib

Pertama: "Sekolahkan" peniaga-peniaga kat Petaling Street
Kedua: Pelbagaikan kaum yang meniaga di sana (untuk tunjukkan pada pelancong yang Malaysia ni muhibbah)

kalau dua-dua langah gagal...

tutup aje Petaling Street..lagipun kan banyak lagi temnpat tarikan pelancong di Kuala Lumpur yang kurang mendapat perhatian seperti Jalan Chow Kit (yang benar-benar daif jika dibandingkan dengan Petaling Street)

Bila dah tutup-hilang kisah samseng-hilang kisah pelancong..tapi ini semua hanya imiginasi Pak Kebun saja yang semuanya mustahil kerana ia akan menimbulkan lebih banayk isu...

"AKU HANYA SEORANG PAK KEBUN"

No comments: