"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, December 27, 2005

GPMS Di Terajui Dua Presiden???

Bangi 28 Dis: Krisis Kepimpinan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) memuncak apabila dua kumpulan yang bertelagah masing-masing mengadakan Persidangan Agung Khas bagi melantik barisan pemimpin sesi 2005/2008 hari ini.

Kini ada dua Presiden bagi GPMS dan kedua-duanya menang tanpa bertanding dalam dua Mesyuarat Agung yang berasingan.

Aku tak tau sangat tentang GPMS, Cuma yang aku tahu ialah semasa bersekolah dulu memang terdapat pusat tiusyen yang dikendalikan oleh GPMS dengan harga yang amat berpatutan dan guru-guru yang berpengalaman berbanding dengan pusat tiusyen yang lain.

Melalui pembacaan aku maklum bahawa GPMS ditubuhkan untuk membela nasib pelajar-pelajar Melayu melalui pelbagai usaha dan pendekatan seperti tiusyen, ceramah, motivasi dan sebagainya dan sepanjang tempoh penubuhannya, GPMS memang terbukti berjaya menjalankan fungsinya dengan baik.

GPMS bukan sebuah agensi kerajaan mahupun swasta. Ia adalah NGO yang berkecuali dan tidak berpihak kepada mana-mana parti politik.

Disinilah aku lihat ‘kebocoran’ yang jelas dalam perebutan jawatan GPMS ini. Datuk Suhaimi Ibrahim tidak memegang apa-apa jawatan dalam mana-mana pertubuhan politik. Walaupun beliau pernah menyambut ketibaan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu majlis tetapi sambutan tersebut adalah sebagai seorang sahabat sahaja

Naina Merican, memang jelas seorang ahli politik. Beliau Exco Pemuda UMNO.

GPMS itu apa? Parti politik artau NGO? Jika ia NGO tidak perlulah diterajui oleh orang politik, memadailah ia diterajui oleh pimpinan yang bebas dari belenggu politik.

Pada hemat aku, cukuplah pelbagai isu di Negara kita ni di politikkan, hingga jawatan Presiden Persatuan Bolasepak juga perlukan Ahli politik sebagai Presiden. Ini isu pelajar, isu pelajar Melayu yang sering di war-warkan oleh UMNO, tidak perlulah campurtangan ahli politik kerana sering kali campurtangan ahli politik lebih banyak merosakkan dari memulihkan.

Hari ini, Pihak Pendaftar Pertubuhan memaklumkan, jika krisis GPMS masih tidak mampu diselesaikan, besar kemungkinan pendaftarannya akan dibubarkan…..

Fikir-Fikirkan…

No comments: