"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, January 28, 2010

Sapa Berani Settle?

SIAPA BERANI SETTLEKAN MASALAH NI?
DBKL?
KPDN HEP?
MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN?
MENTERI PELANCONGAN?

DAH BERTAHUN-TAHUN KISAH-KISAH SEBEGINI DIKITAR SEMULA DAN TAKKAN SELESAI SAMPAI BILA-BILA...

DULU KATA PENIAGA YANG SAMSENG IALAH WARSA ASING

SEKARANG APA PULAK JAWAPAN 'SI TOLOL'?

Petikan Hariam Metro (28 Jan 2010)

Peniaga samseng

Oleh Yusliza Yakimir Abd Talib
yusliza@hmetro.com.my
2010/01/22
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: Macam samseng. Itulah keluhan pelanggan yang tidak berpuas hati terhadap sikap segelintir peniaga di sekitar Jalan Petaling di sini jika pelanggan enggan membeli barangan mereka selepas tawar menawar.

KUALA LUMPUR: Macam samseng. Itulah keluhan pelanggan yang tidak berpuas hati terhadap sikap segelintir peniaga di sekitar Jalan Petaling di sini jika pelanggan enggan membeli barangan mereka selepas tawar menawar.


Mereka dikatakan sanggup mengherdik, memaki hamun dan mengugut pelanggan, malah ada yang memaksa pelanggan membeli barangan mereka lebih-lebih lagi jika singgah berseorangan.


Seorang pelanggan yang ingin dikenali sebagai Ahmad, berkata dia serik untuk membeli barangan di situ kerana pernah dimaki peniaga gara-gara enggan membeli barang walaupun sudah tawar menawar.


“Peniaga meletakkan barang dengan harga yang sangat tinggi, selepas tawar menawar pun harganya masih tidak munasabah. Apabila tidak mahu membeli, saya pula dimarahi dengan kata-kata kesat.


“Malah, saya juga beberapa kali melihat peniaga menipu pelanggan dengan meletakkan harga jam tangan berjenama tiruan hingga mencecah ribuan ringgit dan mendakwa kononnya ia diimport dari Jepun dan berkualiti tinggi,” katanya.

KUALA LUMPUR: Macam samseng. Itulah keluhan pelanggan yang tidak berpuas hati terhadap sikap segelintir peniaga di sekitar Jalan Petaling di sini jika pelanggan enggan membeli barangan mereka selepas tawar menawar.


Mereka dikatakan sanggup mengherdik, memaki hamun dan mengugut pelanggan, malah ada yang memaksa pelanggan membeli barangan mereka lebih-lebih lagi jika singgah berseorangan.


Seorang pelanggan yang ingin dikenali sebagai Ahmad, berkata dia serik untuk membeli barangan di situ kerana pernah dimaki peniaga gara-gara enggan membeli barang walaupun sudah tawar menawar.


“Peniaga meletakkan barang dengan harga yang sangat tinggi, selepas tawar menawar pun harganya masih tidak munasabah. Apabila tidak mahu membeli, saya pula dimarahi dengan kata-kata kesat.


“Malah, saya juga beberapa kali melihat peniaga menipu pelanggan dengan meletakkan harga jam tangan berjenama tiruan hingga mencecah ribuan ringgit dan mendakwa kononnya ia diimport dari Jepun dan berkualiti tinggi,” katanya.


Katanya, kebanyakan jam tangan tiruan dijual peniaga terbabit kepada pelancong asing dengan harga yang tidak munasabah dan meletakkan harga hingga RM800.


Tinjauan Metroplus juga mendapati masih terdapat lambakan barangan tiruan seperti beg tangan, beg galas, dompet, seluar jeans dan kasut.


Antara barangan tiruan menggunakan jenama terkenal termasuk Gucci, Calvin Klein, Prada, Chanel, Nike, Levi’s, Burberry, Fendi, Louis Vuitton dan Mont Blanc.


Lebih mengecewakan, lokasi perniagaan beberapa kedai barangan tiruan terbabit hanyalah di bawah papan tanda amaran ‘dilarang menjual produk cetak rompak’ yang dipasang Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).


Peniaga cakera video digital (DVD) cetak rompak pula kini tidak lagi menjalankan aktiviti penjualan di gerai sebaliknya menggunakan taktik baru dengan mengupah pekerja menjualnya kepada orang ramai yang lalu lalang di sepanjang kawasan berkenaan.

Bagi pelajar, Mohd Rizzuan Arip, 24, kegiatan penjualan barangan tiruan sentiasa mendapat permintaan tinggi daripada pembeli, sekali gus menggagalkan usaha membanteras penjualan barangan cetak rompak.


“Kebiasaannya, pembeli terdiri daripada mereka yang mementingkan jenama tetapi tidak mampu mengeluarkan modal untuk mendapatkan barangan asli yang berharga lebih tinggi,” katanya.

No comments: