"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Saturday, January 16, 2010

Baik Punya..


Kesiannnn kita...
dihimpit oleh kapitalis mengaut untung berganda-ganda...
mujur ada sang lanun..yang menjual tanpa banyak modal-tanpa keringat tanpa perlu memerah otak dan idea mari kita sama-sama fikirkan..

apa bezanya kapitalis yang menagut untung berpuluh2 kali ganda dengan sang lanun yang mengaut untung tanpa perlu memerah idea?

jawapannya sama..

kedua-duanya bermotifkan wang kini sang lanun di buru... pelanggan juga turut akan didenda jika di tangkap... lalu aku bertanya.... apa hiburan untuk kita... yang makin terhimpit ini...

rasanya dahulu kerajaan pernah bagi arahan pada sang kapitalis untuk turunkan harga..bagi lawan anasir sang lanun... namun sapa yang mahu untung sedikit dan arahan hanya tinggal arahan....

mungkin pemberi arahan sudah kenyang perut dan mulut barangkali... lalu pada siapa hendak di sabitkan salah?

pada pembeli..

dan sekali lagi pembeli pembeli itu adalah kita kita rakyat di bumi tercinta sekadar perbandingan antara harga sang kapitalis berbanding dengan sang lanun untuk sekeping 'movee' digital

RM 49.95 (Sekeping)-sang kapitalis
RM 10.00 (dua kepng)- sang lanun

lalu..mana satu pilihan kita? tepuk dada tanya akal sambil kita tunggu mangsa pertama yang bakal dijerat...

Miliki satu VCD, DVD cetak rompak boleh dikena tindakan

16/01/2010 4:01pm

BUTTERWORTH 16 Jan. – Orang ramai yang memiliki walau hanya sekeping cakera video digital (DVD) atau cakera padat video (VCD) cetak rompak boleh dikenakan tindakan undang-undang selepas Akta Hak Cipta dipinda tidak lama lagi.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, perkara itu termasuk dalam rangka cadangan pindaan akta berkenaan yang sedang diteliti oleh kementerian itu.

"Di bawah Akta Hak Cipta (sedia ada), menjual salah, tetapi membeli sekeping DVD atau VCD cetak rombak tidak salah. Sepatutnya kalau jual salah, beli pun salah juga,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Kesedaran Kepenggunaan di sini, hari ini.

Beliau berkata, di bawah peruntukan akta sedia ada, hanya mereka yang memiliki tiga keping atau lebih DVD atau VCD cetak rompak boleh dikenakan tindakan undang-undang. - BERNAMA

No comments: