"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, September 17, 2007

RAMADHAN BULAN MULIA-USAHLAH MENCERCA LAGI !!!

Ramadhan bulan yang penuh keberkatan. Dibukakan pintu keberkatan untuk semua hamba Allah di muka bumi ini. Tak ketinggalan juga siaran TV yang turut meraikan kedatangan bulan yang mulia ini. Aku akui banyak siaran yang bermutu yang bercorak keislaman sepanjang ramadhan ini dan antara yang terbaik yang terlah aku tonton ialah Syahadah dan Jejak Rasul

Apa yang hendak aku bahaskan di sini bukannya tentang Siri Syahadah mahupun Jejak Rasul tapi tentang kemunculan satu episode (semacam selingan dalam 15 minit) yang lebih bercorak propaganda pihak pemerintah.

Seperti yang aku tuliskan awal-awal tadi dan seperti yang semua orang Islam tahu ialah Ramadhan ialah bulan mulia dan penuh keberkatan. Oleh yang demikian adalah wajar jika kita tidak mengisahkan sesuatu yang buruk dan bobrok melalui satu-satu medium sepanjang bulan yang mulia ini misalnya.

Sebenarnya aku agak aneh. Anehnya kerana aku pada ketika tu sedang menonton satu kisah tentang P Ramlee dan secara tiba-tiba aku diganggu dengan satu klip yang muncul di TV 2 yang berjudul POLITIK DESPERADO .

Dalam keterkejutan itu, aku cuba tonton rancangan yang meualkan (kerana rasa ingin tahu) itu. Nyata, apa yang dihidangkan ialah scenario politk yang berlaku di Malaysia dan yang amat aku keali ialah rancangan ini memburuk2kan seorang pemimpin pembangkang dan dalam masa yang sama menonjol2kan kehebatan dan ketrampilan seorang pemimpin kerajaan.

Aku mual dengan semua ini. Sejak dari dahulu kita sering dimomokkan bahawa pembangkang itu jahat, pembangkang punca kekecohan, pembangkang pencetus kekacauan.

Selesai menonton rancangan tersebut aku terfikir sekali lagi bahawa kenapa ZAM hendak buat rating sendiri untuk RTM…aku kini terlalu mengerti kenapa menteri tersebut dengan cerdiknya mengemukakan cadangan sedemikian

Sambil melayan secawan The Tongkat Ali, aku berterima kasih pada ASTRO (walaupun bil dan naik) kerana aku tak dapat bayangkan bagaimana jumudnya akal penonton jika hanya terdedah kepada siaaran-siaran RTM …

No comments: