"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Friday, September 07, 2007

Melaka Darul Bab !!!

Aku tahu apa yang hendak aku tuliskan ini bakal mengundang kemarahan warga Negeri Bersejarah Namun aku kena tulis juga Bagi warga Negeri bersejarah, Anda tidak sepatutnya marah ...tepai marahilah diri anda sendiri kerana anda memilih wakil yang tidak mampu bertindak demi kebahagiaan anda semua....

Aku sememangnya bangga jadi anak Melaka.

Bangga dengan sejarah, bangga dengan warisan, bangga dengan budaya, bangga dengan lenggok bahasa.


Namun isu yang satu ini menjadikan aku amat malu dan rasa nak tutup muka macam sirul yang terlibat dalam perbicaraaan Altantuya

Isu ini sebenarnya bukan isu baru.

Sekurang-kurangnya ia telah berlanjutan selama 20 tahun

Isu yang sama juga telah menjadikan Negeri Sembilan di serang virus JE

Isu ini juga telah menjadikan sungai Linggi antara sungai yang paling tercemar di Malaysia.

Isunya ialah Babi

Aku terlalu hairan kerana Ketua Menteri Melaka pernah menyatakan yang kerajaan negeri ‘hari-hari’ berunding dengan penternak babi bagi mencari jalan penyelesaian.

Malah Melaka mecatat rekod (masukkan dalam Malaysian Books Of Record ye) iaiatu kawasan penternakan babi terbesar di ASIA TENGGARA..tahniah Tok Ali

Pada 4 sept 2007, operasi memusnahkan babi dihentikan tiba-tiba. (amat hairan…kalau Kampung Berembang kerajaan amat tegas tapi kes babi amat baik hati pula. ) dalam buletin utama aku lihat ada seolah2 kekecohan, dan yang paling menarik semuanya ditangani dengan baik (mungkin itu kubu kuat kerajaan agaknya)

Hari ini, dikhabarkan lebihan 92 000 ekor babi akan dipindahkan ke selangor dan NS. Tahniah…

Aku tak tahu apa lagi yang bakal berlaku dalam polemic yang mudah ini. Mungkin kita tunggu satu
lagi virus agaknya untuk bertindak lebih tegas…
l.
(Mungkin Lepas ni Blog ni kena Samak agaknya)

No comments: