"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, September 20, 2007

ApaApaAjeLah !!!!


Aku tak percaya motivasi
Biar apa sekali orang kata…ceritalah tentang asal usul motivasi
Ceritalah tentang teori-teori Psikologi Freud, Skinner dan sebagainya

Semua itu mengarut

Akupercaya manusia itu tidak static jadi ia tidak akan tetap pada satu-satu keadaan
Yang menambah keraguan pada diri aku ialah golongan yang digelar sebagai Pakar Motivasi itu sendiri…

Adakah dia benar-benar seorang pakar ???

Ada ijazah Phd sahaja tak memadai. Macam seorang artis yang tiba-tiba guna tittle Dr dan tiba-tiba jadi Pakar Motivasi dan menjelajah ke sokolah-sekolah memberikan ceramah motivasinya kepada murid-murid sekolah yang sudah semestinya bukan percuma (kesian budak-budak sekolah di Malaysia)

Untuk pengetahuan gelaran pakar itu terlaliu hebat..Mungkin seseorang itu ada Phd (samada original atau palsu aku tak nak ulas) Namun Phd bukan lessen untuk jadi pakar Motivasi. Mungkin Phd seseorang itu dalam bidang yang tiada kaitan langsung dengan bidang motivasi..jadi tak perlulah diwa-warkan dia sebagai pakar motivasi. Jkia Phdnya dalam bidang Babi, maka war-warkanlah ia sebagai Pakar Babi yang Pandai Memberi Kaunseling Contohnya…

Aku bukan apa…tiada niat untuk mengata atau berdengki hati Cuma sekadar membetulakan persepsi bahawa Phd itu bukan lesen untuk segalanya…..

1 comment:

hayad said...

setuju,setuju!