"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, February 13, 2006

Ketupat


Hari ini 8 Januari 2006, dua hari lagi hari Raya AidilAdha 1426 H akan menjelang. Malam ini aktiviti biasa..menganyam ketupat…..

Apak… pandai 3 jenis ketupat. Ketupat Sate, Ketupat Pasar dan Ketupat Bawang.

Mak…pandai Ketupat Bawang dan Ketupat Sate.

Busu….Pandai Ketupat Bawang, Ketupat Pasar dan Ketupat Sate.

Mohd hakim…buat ular dari daun ketupat (hampeh betul),

Labu…langsung tak buat apa-apa.

Badak (dia ada malam nie ..sepatutnya aku dengan badak pergi tonton teater..tapi atas sebab teknikal –batal)..pandai tiga jenis juga. Dulu katanya di pandai buat ketupat burung…guna tiga daun…

Aku….setakat Ketupat Sate aje la..itu aje yang aku mampu…

Sambil menganyam..sembang-sembang tentang tradisi anyaman ini. Apa mungkin ia akan pupus ditelan masa?? (Tahun 2006 nie ketupat Burung dah pupus dari kampung aku) Maklumlah nak menganyam makan masa yang lama dan kemahiran yang tinggi.. nak merebus pula ambil lagi 4-5 jam….itu tak campur pedih masa sebab masuk dek asap.

Ketupat segera berlambak di pasaran. Malah ada yang berbungkuskan plastic hijau (untuk lebih “feel”). Kerja lebih mudah, tidak perlu anyam dan berpedih mata menjaga api….Cuma rebus atas dapur gas..sampai masa ia masak..setelah dipotong…ianya hampir sama dengan ketupat anyaman daun kelapa….

Entahlah….aku cuma khuatir..takut-takut tradisi ni pupus ditelan arus kemodenan yang mahukan semuanya segera dan pantas ..

Pelik betul la aku ni..pasal ketupat pun nak fikir banyak-banyak….mmmm……..

No comments: