"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, December 31, 2009

Salam Penutup 2009

Foto: Ini Bukan Pak Kebun

Pejam celik-pejam celik, 2009 sudah menuju ke penghujungnya....saya akui sememangnya saya amat kurang menulis sejak kebelakangan ini....kesibukan sebenarnya bukan satu alasan untuktidak menulis kerana saya masih mengakui bahawa menulis di blog adalah satu terapi pada diri saya. Saya tidak peduli sama ada tulisan saya di baca atau diminati atau sebaliknya, namun saya masih berkeyakinan bahawa menulis memang terapi yang menenangkan...

saya juga tahu..dari mana datangnya idea...itu soalan bodoh bagi budak-budak yang baru hendak menulis..idea datang dari pelbagai sudut, membaca...melihat...merenung...memikir..semunya pasti 'menelurkan' idea...

namun say akui saya tetap kurang menulis...

kenapa?

adakah kerana saya lebih menonton dan kurang menulis?
atau apa?

hakikatnya saya masih 'fighting with my personal demon' yang sering mengganggu lena dan masa lapang saya...tika saya menyambung talian internet demon ini seringkali memesongkan saya ke arah lain agar saya tidak menulis..saya masih menentangnya dan saya pasti tentangnya sehabis-habisan tahun hadap[an (2010) nanti...

Saya kurang menulis juga akibat emosi yang sejak akhir-akhir ini emosi sangat tertanggu
perasaan terlalu marah dan meluap-luap

marah dengan apa yang berlaku di negara tercinta ini...marah dengan reaksi para poltikus yang tak ubah umpama tikus yang membaiki labu...marah dengan politikus dan media yang masih mengamalkan prinsip 'Goebles' dalam memperbodohkan masyarakat hari ini....

saya masih marah kerana:


Enjin kapalterbang F5E dan komponen2 yang lain hilang
Kita semua akan terkena 'GST'
RM 30 Juta 'lebur' kerana tanggung pendatang haram
Berjuta2 lebur kerana pendatang haram guna kemudahan kesihatan kita
Pendatang haram makin bertambah-termasuk Mat Black
Kredit Kad tahun depan dah kena bayar Yuran Tahunan
Petronas nak taja F1
Malaysia nak masuk F1
Asyik terima panggilan 'CELAKA' yang menawarkan pelbagai skim dan promosi

Dan banyak lagi perkara-perkara yang memualkan yang telah berlaku

Saya tak mampu menulis kerana perkara2 ini, kerana kalau say teruskan menulis...apa yang ada dalam blog saya hanyalah sumpah seranah dan caci maki yang berterusan....ini realiti kerana semuanya semata-mata untuk melepaskan kemarahan saya...oleh itu..saya hentikan seketika menulis...

Ketika blog ini saya taip...
210 skrip STPM baru selesai tanda...sedih juga dengan prestasi pelajar...adakah pelajar makin bebal? atau guru makin malas? tapi yang pasti tiap-tiap tahun keputusan pasti 'meningkat'

Bab ! dan 2 telah saya serahkan pada Mahaguru untuk semakan....Semester ini saya berada pada semester 3, bermakna ada 4 semester lagi perjuangan ini pasti diteruskan...

Buku yang ditunggu-tunggu terbit oleh DBP sejak 2007 masih ytak terbit-terbit, apa yang berlaku hanya sign agreement sahaja berkali-kali. Macam mana industri buku nak maju, macam mana masyarakat nak rajin membaca bila DBP sendiri lembab

Buku (ed) juga masih tak terbit-terbit...aduhai payahnya industri perbukuan di malaysia...

Saya tidak membuat janji cuma saya ada beberapa matlamat untuk dicapai 2010 nanti...mungkin ada antara pembaca yang mengenali saya mungkin juga ramai (?) yang tidak mengenali...cukuplah kita berkenal di alam siber melalui penulisan di blog ini..

InsyaAllah tahun hadapan pati akan lebih baik dari tahun ini.....

yang pastinya di hari terakhir 2009 ini Bung Raden juga yang paling gumbira bersama isteri mudanya di Eropah...

Aku ???

Mungkin menghabiskan detik akhir 2009 dengan menonton 'Reservoir Dog' karya Quentin Tarantino......

Sekian....








No comments: