"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, October 05, 2009

Nasi Goreng Campur Semua

Foto: Sedang Dalam Proses Penyediaan (campurkan semua yang ada di dapur anda)

Foto:Setelah Siap, Hidangkan dengan Air Kickapoo..(cool)

Sudah lama tidak memasak


Memang suatu ketika dahulu antara kegemaran saya ialah memasak. Terkenang zaman di Pantai Dalam, memasak ikut giliran. Maklumlah semuanya sibuk dengan kuliah. Bila tiba giliran, masing-masing menunjukkan kepakaran. Bukan nak 'kembang hidung' tapi hakikatnya suatu ketika tangan ini pernah menyediakan pelbagai juadah untuk sahabat serumah. Asam pedas, nasi lemak dan Mee kari..kalau megi dan sardin itu dikira yang biasa...


Pernah juga bersama seorang shabat, di suatu ketika dekad lalu bercita-cita untuk menjadi "Tukang Masak". Alhamdulillah sahabat itu telah berjaya mencapai cita-citanya..saya barangkali tiada rezeki dalam bidang ini..


Sesekali gatal juga tangan hendak mencuba kemahiran...hasilnya, kebanyakan hari sepanjang puasa 6 ini saya menjamu selera dengan masakan sendiri dan yang paling istimewa ialah 'Nasi Goreng Campur Semua"


Rasanya???


Sendiri masak - sendiri makan
Tidak sesuai untuk hidangan orang lain


apa pun, memasak sekadar membangkitkan nostalgia terutamanya bila terkenangkan kenangan-kenangan lalu bersama rakan serumah...




No comments: