"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Thursday, March 26, 2009

Ilham


Tulis Faisal Tehrani dalam bukunya “Karya Nan Indah Untuk Semua” (2008) “ilham yang baik datang dari bacaan yang baik. Untuk menghasilkan karya yang baik, bacalah karya yang baik ini kerana idea atau ilham memang ada disekeliling kita. Ilham yang baik tadi akan diperkukuhkan dengan khayalan, rasa, gagasan dan bentuk yang baik juga”(ms38-39)


Aku bukan penulis karya kreatif. Namun sebahagian dari keperluan pekerjaan ku memerlukan kemahiran ini. Tambahan pula dalam senario terkini. Seringkali aku keputusan ilham. Semangat yang membara ada ketikanya padam tiba-tiba. Alasan yang sering aku gunakan untuk ‘menipu’ diri sendiri ialah aku tiada idea atau ilham. Sedang dalam masa yang sama . aku sebenarnya tidak membaca karya yang baik. Mana mungkin ilham yang baik akan muncul…


Persoalan yang aku timbulkan sebenarnya aku sendiri yang dapat menjawabnya…jadi hakikatnya yang bulat tidak datang bergolek yang pipih tidak akan melayang…tapi bala dan bencana akan datang jika aku tak berubah…


Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya… untuk mendapatkan ‘sagu’ tersebut, bukan sahaja ruyung ‘otak’ pasti akan diperah…..InsyaAllah..


No comments: