"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Sunday, May 25, 2008

Lena Yang Panjang

Seharusnya Tidak Perlu Lena Lagi (Sekadar Gambar Hiasan)

Saya sering bertanya kepada diri saya, kenapa saya terlalu lama berhenti menulis...samada di blog ataupun dalam tugasan rasmi seharian

Lalu, seperti manusia lain saya cuba memberikan alasan yang saya fikirkan amat munasabah untuk merasionalkan tindakan saya

kerja yang banyak, kerja yang terlalu banyak, kerja yang terlampau banyak

Kadangkala saya fikir itu satu klise yang biasa untuk saya melepaskan diri dari cemuhan saya sendiri

Namun kadangkala saya rasa saya pada hakikatnya telah kehilangan sesuatu, kehilangan satu amalan yang dulunya sering saya amalkan. Saya terlalu malas untuk menulis atas alasan saya terlau banyak kerja walhal saya hanya memerlukan kadangkala tidak sampai 30 minit untuk mencoretkan sesuatu....

Saya sering juga menyalahkan keadaan namun saya sering lupa bahawa sayalah yang sepatutnya membetulkan keaadaan.... entahlah...

Beginilah...saya ibaratkan saya bangkit dari satu lena yang panjang barangkali dan saya berusaha untuk tidak lena sepanjang ini lagi...InsyaAllah

No comments: