"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, July 30, 2007

Guru Oh Guru

Sebenarnya aku telalu kusut jika hendak memikirkan tentang satu kelompok yang merasakan mereka ‘terlalu istimewa’ dalam masyarakat Malaysia. Kelompok tersebut ialah “GURU”. Aku bukan insan yang tidak bersyukur dengan jasa-jasa guru malah apa aku hari ini sedikit sebanyak dicorakkan oleh bekas guru aku masa sekolah dahulu.

Bermula dari isu tidak mahu bekerja pada hujung minggu,

Tuntutan gaji yang lebih tinggi dari penjawat awam yang lain,

Kenaikan pangkat dang red hanya kerana mereka melanjutkan pelajaran di Universiti,

Isu elaun yang terlalu tinggi untuk berkhidmat di luar Bandar,

Isu tidak mahu berpindah ke kawasan yang diarahkan atas alasan keluarga

Dan macam-macam lagi yang terlalu banyak untuk dinyatakan


Kini isu guru perlukan kursus tambahan-lanjutan dari beberapa isu seperti merotan dan memukul pelajar

Aku selalu berfikiran positif untuk merasionalkan tindakan guru guru sebegini

Namun kadangkala aku rasakan mereka ini terlalu banyak lemak

Tambahan pula persatuan yang kuat di belakang mereka sentiasa menyokokng kebanyakan tindakan dan tuntutan mereka


Entahlah…

Masa memilih profesyen perguruan

Semua akan kata berkhidmat untuk Negara

Tapi bila timbul isu\nampak gayanya Negara di belakang yang paling tinggi untuk membela nasib mereka kerana kononnya kerajaan kurang membela nasib mereka

Aku sekadar bertanya

Apa lagi profesyen yang ada kenaikan secara ‘time based’ selain guru??

Rupa-rupanya manusia memang tak pernah cukup….

Kursus??

Banyak lagi yang lebih penting selain membazirkan duit menyediakan kursus kerana aku yakin jika mereka masih bersikap pesimis pasti berpuluh-puluh kursus pun tidak membawa apa kejayaan kecuali pembaziran semata-mata….

No comments: