"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Friday, April 20, 2007

Alahai Pilihanraya !!!

Foto: Sekadar Gambar Hiasan
Aku sebenarnya amat muak dengan scenario politik di Malaysia. Rasuah, julang keris, momok pembangunan, perkauman dan sebagainya menjadikan aku semakin mual. Tambahan pula sikap media yang tidak pernah adil kepada parti-parti politik lain selain parti memerintah.

Beberapa minggu lalu, pilihanraya kecil di satu Dewan undangan (DUN) di Melaka dan keputusannya seperti yang dijangka di menenagi oleh salah satu komponen parti pemerintah. Beberapa bulan yang lalu, di Pahang juga scenario yang sama berlaku. Kini, pemerhati politik menunggu-nunggu satu lagi pilihanraya di peringkat DUN iaitu di IJOK (Selangor)

Pemerintah lawan Pembangkang. Pemerintah diwakili oleh calon dari M.I.C (yang ternyata bukan beragama isalam sedang di kawasan tersebut 60% penduduknya Melayu yang beragama Islam) manakala Pembangkang pula dengan calon dari Perti Keadlan Rakyat.

Loceng perang telah berbunyi. Tanda kempen sudah bermula…

Hari ini, bakal perdana menteri UMNO ke 5 berapi-api menyalak di internet tentang kempen berbentuk keganasan yang dijalankan oleh pihak pembangkang. Maka semakin kuat salakan beliau yang menyalahkan bahawa pihak pembangkang yang memulakan keganasan dalam kempen kali ini. Ucapan beliau merupakan ‘highlight’ dalam bulletin utama (TV 3) hari jumaat (20 April 2007) (ingat beliau tiada apa2 jawatan dalam kerajaan tetapi beliau merupakan highlight utama…)

Beliau menyelar pembangkang kerana menyerang peribadi pemimpin (kerajaan) dalam kempen pilihanraya. Beliau mungkin lupa (atau saja-saja lupa) bahawa keperibadianlah yang membentuk jatidiriseorang pemimpon. Kalau pemimpin baik mustahil dia akan di tuduh dengan tuduhan rasuah (RM 5 juta) dan sebagainya….

Aku sebenarnya tiak suka membazirkan masa cuti aku dengan memikirkan apam yang di cakapkan oelh bakal perdana menteri tersebut. Tetapi jiwa aku sakit kalau aku tak luahkan di sini.

Buat orang IJOK..moga-moga anda bijak buat keputusan. Janji pembangunan semuanya gula-gula. Kena datang janji tersebut ketika ini sedangkan sewaktu mereka memerinta langsung tiada pembangunan ???

Anda lebih bijak…

Pak Kebun: Tidak Bijak Berjanji Palsu

No comments: