"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Friday, September 29, 2006

Sejarah dan Kehidupan (Bahagian I)


(Foto: Enam Jilid Buku History Of Civilization Oleh Smith-Sekadar Gambar Hiasan)
Saya bukan individu yang mendapat didikan formal dalam bidang sejarah. Semasa pengajian saya di Menara Gading, saya tidak mengambil jurusan sejarah walaupun keputusan saya dalam peperiksaan yang melayakkan saya untuk ke Menara Gading agak baik subjek sejarahnya selain berada di fakulti yang menawarkan matapelajaran sejarah sebagai kursus utama.

Saya akui itu satu kesilapan yang agak besar dalam hidup saya. Maklumlah dalam usia awal 20an, saya masih tidak lagi mengetahui dengan jelas akan peranan sejarah dalam kehidupan kita. Walaubagaimanapun, saya masih berpeluang untuk belajar dan meneliti tentang sejarah kerana minat yang tinggi dalam bidang ini. Penelitian melalui pembacaan dan perbincangan dengan rakan-rakan yang ahli dalam bidang sejarah menjadikan minat saya dalam bidang ini semkin dikukuhkan.

Apa yang hendak saya tuliskan di sini ialah satu pengalaman yang saya lalui dan amat berkesan kepada saya terutamanya apabila dikaitakn dengan bidang sejarah itu sendiri.

Dalam satu kursus, seorang sahabat telah memberikan pengucapan awam yang tajuknya agak mudah dan ringkas berbanding dengan peserta-peserta lain. Tajuknya ialah ”Sejarah dan Tafsirannya”

Daripada pengucapannya, dapat saya rumuskan tiga (3) elemen utama yang masih belum diselesaikan sepenuhnya dalam bidang sejarah iaitu:

1) Salah Tafsiran Terhadap Sejarah
2) Penipuan Dalam Penulisan Sejarah
3) Sejarah dan Penjajahan

InsyaAllah..dalam penulisan saya yang akan datang, saya cuba huraikan ketiga-tiga elemen yang dinyatakan di atas dengan memberikan beberapa contoh yang agak releven. Saya amat berharap agar penulisan saya ini (Empat siri semuanya) sedikit sebanyak mamapu mengubah tafsiran kita yang seringkali persimis terhadap sejarah....

Wassalam

(Bersambung......)

No comments: