"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Saturday, May 07, 2011

Sembang Gusti: 17 Tahun dan 5 Hari


Jika anda seorang wrestler, apakah matlamat anda?

pada gua, matlamat paling tinggi bagi seorang wrestler tentulah untuk menjadi 'World Heavyweight Champion'. Walaupun  ada tittle yang lain seperti TV Tittle, US Tittle, Light Heavyweight Tittle, Hardcore Tittle, European Tittle dan lain-lain namun kesemuanya masih rendah 'rank'nya berbanding dengan Heavyweight tittle. Biasanya Heavyweight tittle ini hanya disandang oleh seorang Main Eventer bagi satu-satu persekutuan gusti.

Dan sebut pasal persekutuan gusti, tentulah masa kini ramai yang mengatakan bahawa WWE adalah International Level dalam dunia gusti , oleh yg demikian tentulah Tittle Heavyweightnya lebih bernilai berbanding dengan persekutuan yang lain. 

Namun, adakah mudah untuk mencapai citat-cita tersebut (dalam konteks WWE)?

adakah dengan berbekalkan wrestling skills, mic skills, gimmick yang baik serta mampu 'draw' ramai penonton membuatkan anda boleh menjadi juara?

Pada gua, bagi WWE masa kini kesemua itu bukan penyebab.
Ramai yang bercakap tentang politik dalam gusti, dan paling kuat ialah dalam WWE.

Lalu timbul persoalan, kenapa ramai best wrestler ada di WWE?
jawapannya senang
'WWE gan give u Fat Money, compare to other federation'

Sebab itu Rock blah bila tau lakonan bawak lebih byk duit
sebab itu Kurt Angle blah ke WWE sbb cintanya pada gusti dan bukan sebab duit
Sebab itu Brock Lesnar blah ke MMA sebab dia lebih suka MMA walaupun incomenya lebih tinggi di WWE berbanding kini di UFC

Apa yang nak gua sembang kali ini ialah tentang nasib segelintir wrestler yg di underestimated oleh WWE hanya kerana tiada kekuatan politiking. 

Ini pernah berlaku pada Chris Benoit, yang menlalui pahit getir gusti selama berbelas tahun tetpai hanya sempat menjadi World Heavyweight Champion untuk tempoh yang singkat.

Manakala Randy Orton pula (generasi ke 3 di WWE) pula menjadi juara pada usianya yang ke 22 tahun.

Isnt it Ironic?

The Miz (Mike Mizanin) juga menjadi juara dalam tempoh yang singkat walaupun ramai yang mempertikaikan his wrestling ability. (Gua tak nafikan dia pernah ada di sirkit Indy, tapi hakikatnya dia bukan real indies wrestler seperti Brian Danielson-yang masih di underestimated di WWE)

Gua nak sembang pasal Christian (Christian Cage in TNA) . Member EDGE yang baru bersara. Nerbanding EDGE yang menjadi juara berkali-kali. Nasib Christian sangat Malang. Pada gua, dia ada personaliti, dia ada good mic skills dan dia ada pengikutnya yang tersendiri..namun dia antara penggusti yang paling di unterestimated di WWE ketika ini.

Setelah 17 tahun bergelumang dalam dunia gusti, beliau menjadi juara pada siri WWE Extreme Rules (1 Mei 2011) yang lalu. Namun, ia hanya bertahan selama 5 hari apabila ditewaskan oleh Randy Orton pada siri Smackdown (5 Mei 2011)

Pada gua ini satu story line yg sangat bengong..sama bengongnya dengan menukar imej Great Khali dari gergasi ganas kepada 'Punjabi Playboy'

Pada gua, apa yang belaku pada Christian ini adalah hanya kerana beliau tiada kekuakatn politiking sbb ramai yang tau bahawa Orton adalah sahabat baik Triple H...so ...bila anda member baik menantu boss ..paham2 ajelah...

Christian pernah menjadi Champion di TNA namun kembali ke WWE hanya sebab offer yg lebih tinggi di WWE, namun diperbodohkan pula di wwe sedang beliau pasti berada di puncak kemasyuran jika di TNA

Kalau anda dalam situasi begini, apa yang anda pilih?
Duit ???
atau Kegemilangan ??

tepuk dada ...tanya lah akal anda...

Bye....



No comments: