"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Tuesday, April 12, 2011

Sembang Gusti: 2 Shocking News

ama betul gua tak menulis
sebulan hanya 2-3 entri sahaja yang mampu gua tulis dalam blog cabuk ini. walaupun banyak yang hendak gua tulis namun gua berhenti dulu atas sebab2 tertentu
Ada komitmen lain yang lebih penting
yang lebih menjerihkan dan lebih menuntut komitment

namun pada gua, dua berita ini gua terpaksa tulis. Dua beria terbaru yang mengejutkan dalam dunia gusti. Bukan kisah untertaker pecah rekod 19-0 dalam wrestlemania bukan ..bukan kisah teh Miz kalahkan the rock bukan...itu semua telah ditetapkan telah dibnincang dan dirancang. Apa yang nak gua beritakan ialah berita yang tak dirancang. Sbb tu ga kata shocking moment.

Pertamanya: Edge Bersara dari Dunia gusti. 
Juara dunia 11 kali dan juara tag team serta lain2 kejuaraan di WWE mengumumkan bersara dari area gusti. Sejurus selepas berjaya kekalkan tittlenya semasa Wrestlemania. Mana ada org nak bersara masa kemuncak karier, namun ini adalah keperluan. 9 Tahun lepas lehernya pernah patah dan kali ini setelah didiagnos oleh Doktor beliau merasakan 'tidak merasa apa2 pada tangannya'.. Jadi dia dinasihatkan bersara lebih awal kerana jika tidak nasibnya boleh berakhir di kerusi roda sepertti The Dynamite Kid.



Gua sering cakap, gusti ini sports entertainment- siapa jadi juara, siapa jadi hell sapa jadi baby face semuanya di rancang atas capabality wrestler..namun hazard atau bahaya dalam dunia gusti adalah real...bagi gua Edge blah semasa kegemilanganny akan meninggalkan satu lagu legasi di WWE .

Kedua: Mat Cross aka M Dogg 20 tersinggir pada minggu kedua Tough Enough Season 5
Berita ni gua pasti korang pelik,. apa pulak yang gua carutkan ni. Sapa Matt Cross dan apa benda tu Tough Enough?
 Pada gua kalau lu orang tengok WWE Raw di Astro 811 every tuesday korang akan dengar promosi tentang Tough Enough. Ini rancangan realiti WWE untuk cari penggusti berbakat. Juara pertama tough enough ialah Maven kemudian beberapa juara lain seperti Nidia, Jackie, John Morrison dan The Miz. Daripada juara2 ini hanya Morrison dan MIz sahaja yang nampaknya berjaya jadi wrestler di WWE. 

12 peserta keseluruhannya dan salah seorang daripadanya ialah Matt Cross (M Dogg 20) a 9 years veteran in indy circiut. Beliau pernah memenangi pelbagai kejuaraan sama ada individu mahupun tag team di arena indy. Pada gua dia adalah seorang higy flyer yang baik, namun dalam tough enouh beliau tidak berjaya meyakinkan stone cold yang beliau adalah 'prospek' pada wwe. So beliau di keluarkan pada minggu ke dua. 


Pada gua seorang pemerhati gusti yang tak diikhtiraf dan seorang sosiologist yang tak abis belajar senario di dunia gusti sama dengan apa yang kita lalui dalam dunia nyata ada ketikanya kita seorang yang bagus dan cemerlang namun ada ketikanya bila diberi tanggungjawab yang besar dan penting kita gagal laksanakannya dengan baik, juga ada ketikanya kita seorang yang cemerlang dan berjaya namun atas sebab2 yang tak dapat diealkkan kejayaan dan kehebatan kita itu hanya semantara dan kita terpaksa meninggalkalkan legasi kita atas pelbagai alasan...

Sekian..
Jumpa lagi di 'sembang' yang lain...



No comments: