"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Monday, April 25, 2011

ha....

Gua sumpah...
Bukan gua saja...
gua rasa ramai lagi yang akan sumpah....dan menyumpah
gua tak tau ..pasti ia datang dari hati yang ikhlas
nyata...
belum seminggu gua sembang dengan 'wak' tentang kampus UUM di KL yang jadi semacam pusat tumpuan untuk 'menawarkan' pelbagai jenis ijazah pada artis....ari ni dah kluar paper
opsss....gua dengar dari wak...bukan saja Ahmad Idham...tapi Razak Mohaidenn pun sama juga
mungkin papaer esok atau minggu depan agaknya scoppnya

lain benda gua tak heran
sekadar nak tau
sapa 'supervisornya'
apa 'bidangnya'
juga apa 'epistimologi' yang jadi pegangannya

gua bukan apa
gua risau tambah malu
bila 'PhD' jadi satu barang yang tidak bernilai...
itu je
bukan buruk sangka...
kalau betul takpelah
cuma gua risau dan khawatir
takut-takut..banyak yang tak betul berbanding betul...
sama-sama kita tunggu...
mungkin Apek akan menyusul lepas ni...entah le...

PETIKAN MSTARNEWS
Idham Sambung Pengajian Peringkat PhD Di UUM
Idham menyerahkan borang kemasukan kepada Naib Canselor UUM, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak di Sintok.
 
PETALING JAYA: Walaupun sibuk dengan promosi filem terbaru arahan dan terbitannya, Ahmad Idham Ahmad Nadzri tetap menerima tawaran menyambung pelajaran peringkat Doktor Falsafah (PhD) bidang industri, yang ditawarkan oleh Universiti Utara Malaysia (UUM).

Idham telah menyerahkan borang kemasukan kepada Naib Canselor universiti berkenaan, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak di kampus utama universiti itu di Sintok, Kedah, baru-baru ini.

Dengan penerimaan kemasukan ke sesi pembelajaran terbabit, Ahmad Idham, selaku penerbit, pengarah dan pelakon dijangka akan bergelar doktor PhD dalam tempoh minimum dua tahun lagi.

Bagi pemegang Ijazah Sarjana Muda Perakaunan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, inisiatif beliau untuk melanjutkan pengajian peringkat PhD merupakan usahanya untuk mempertingkatkan industri perfileman tempatan.

“Akademik merupakan minat saya semenjak dahulu, bila mengetahui UUM ada menawarkan program PhD Industri, ia merupakan satu peluang yang harus direbut,” kata Idham.

“Saya berharap pemindahan kejayaan dalam industri perfileman tempatan ke dalam medium dan konteks akademik bakal menjana perspektif baru dalam menjayakan agenda membawa industri perfileman tempatan ke persada global.

“Saya juga berharap ia menjadi pemangkin kepada penyelidikan dan inovasi dalam memastikan usaha Kerajaan untuk menjadikan pembangunan ekonomi berteraskan inovasi dapat dicapai dengan jayanya,” ujarnya lagi.

Mengulas mengenai permohonan Ahmad Idham yang memilih untuk menyambung pengajian di universiti berkenaan, Mohamed Mustafa berkata, ia akan memberikan input terbaik buat universiti juga industri perfileman tempatan.

PhD Industri memberi tumpuan kepada para profesional dan pengamal industri dalam menghasilkan inovasi dan meningkatkan daya saing melalui penyelidikan berasaskan industri untuk menggalakkan perkongsian pengetahuan antara pengamal industri dan ahli akademik dalam melahirkan profesional yang berpengetahuan tinggi.
Kursus PhD Industri ini mempunyai tempoh minimum selama dua tahun bagi setiap pelajar untuk melengkapkan pengajian mereka di bawah seliaan seorang penyelia yang dilantik oleh universiti.

“Ahmad Idham akan menghasilkan tesis PhD yang berasaskan bidang perfileman tempatan, terutamanya berkaitan permasalahan, cabaran juga bagaimana mengatasi halangan terbabit, dalam memastikan industri ini mampu berdaya saing dengan industri filem serantau dan global.

“Selain itu, dengan penghasilan tesis itu juga mampu dijadikan bahan rujuk dan kajian kes untuk pelopor-pelopor industri yang lain, selain membantu penggubal dasar dalam membantu untuk mempertingkatkan industri perfileman tempatan, “ ujar Mohamed Mustafa.

Sementara Penyelaras Program Akademik Khas Selebriti, UUM, Mohd Idzwan Yacob berkata, pemilihan Ahmad Idham, merupakan satu bentuk pemindahan kejayaannya dalam industri perfileman tempatan ke medium akademik yang mampu menjana pemikiran penuntut.

Selain itu, UUM juga turut menawarkan pengajian peringkat pra siswazah kepada selebriti tanahair di dalam bidang komunikasi, yang dijalankan di kampung cawangannya di Kuala Lumpur.

2 comments:

zaisaleh said...

phD? dia dah ada master ke?

wana cute said...

ataupun dpt 1st class degree dulu kot..tu trus sambung PhD..apa2 pun..good luck..hahaha...susah nk buat tesis tau..he~~~