"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Sunday, November 01, 2009

Pening aku Kawan...


pening aku dengan kau kawan
adakalanya kau seolah-olah pemikir tersohor
tapi
selalunya kau lebih umpama kutu di jalanan

pening aku dengan kau kawan
ada ketika kau berlagak seolah-olah kau dewasa yang matang dan terbuka
namun
selalunya lagakmu bagai kanak-kanak yang belum kering hingusnya..

kau hanya rapat
kau hanya dekat
dengan orang yang kau lihat ada kredibiliti
dan ketika itu
kau akan hujahkan apa yang kau baca
surahkan apa yang minda kau telah cerna

namun kawan..
semuanya untuk apa?
menonjolkan dirimu jua
lupakah kau kawan
dirimu siapa?
pijakmu di mana?
adakah akan jejak awan bila kau melompat?

pening aku dengan kau kawan
aku tak mahu pening lagi
duduk lah kau dengan dunia mu..
tumpanglah kau pada siapa-siapa yang 'percaya' pada mu...

No comments: