"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"
(Al Baqarah:216)

Saturday, December 27, 2008

Aku dan Kehilangan...


Sudah 30 tahun hayat mu

Sejak dari kecil

Aku mengenali mu

Dan kita membesar

Bersama-sama


Kita bersama

Melalui zaman indah kanak-kanak

Zaman manis persekolahan

Dan

Zaman gembira keremajaan


Kemudian,

Kau memilih haluan sendiri

Aku setuju

Mereka semua setuju

Itu mahu mu

Itu untuk kebaikan mu


Lalu,

Kalu harungi hidup

Bersama dia

Menempuh suka dan duka


Entah kenapa

Bencana datang jua menimpa

Kau ’sakit’ dan kami tahu asal puncanya


Saban hari aku panjatkan doa

Pada Yang Maha Esa

Mohon

Kau disembuhkanNya


Malam tadi,

Kau pergi juga

Meninggalkan semua

Meninggalkan dia-dia dan dia

Meninggalkan aku dan semua kenangan kita


Pergilah kau

Itu memang kemahuanmu


Dingin malam di hari ini

Aku masih memulihkan semangat

(setelah seharian aku kehilangannya)

Mohon ada Allah

Dengan doa dan harapan

Agar pemergian mu

Tidak menjejaskan semangat, perjuangan dan perjalananku


Juga

Tidak menjejaskan masa hadapan dia-dia yang kini semakin kabur....

No comments: